25 Eylül 2008 Perşembe

Kral Lear




sekspirin ölümsüz eseri.. (hep bu tamlamayi kurmak istemistim)macbeth ve hamletin golgesinde kalsa da richard 3 ile birlikte favorilerim arasindadir. sembolik anlatimi, gondermeleri ile anlamasi zordur. dili de digerlerine nazaran agirdir.. yani macbeth ve hamlet best seller niyeti ile yazilmisken kral lear paraya doymus shakespeare in sanat sanat icindir gazi ile yazdigi bir seydir..kitabin hikayesi sudur kisaca.. oyunun daha dogrusu ;kral lear yaşlanmıştır artık degil krallik yapacak seks yapacak gücü bile bulamamaktadir kendinde , krallığını üç kızı arasında bölüştürüp onların koruması altında sarayin bahcesinde meyve yetistirmek, yok efendim loch ness de yatla gezmek balik avlamak gibi hadiselere girip emekliliğin tadını çıkarmak istemektedir. kızlarına gidip "soyleyin bakalim yavrucuklarim beni ne kadar cok seviyorsunuz?" diye sorar.. hesapta aldigi cevaplar ile ülkeyi nasıl bölüştüreceğine karar verecektir.büyük kızları yalakalığın dibine vururlar, yok babacim ben seni mercedes araba ile son surat gitmek kadar seviyorum ne bileyim ben seni parasutlen atlarken gün batini izlemek kadar cok seviyorum falan derler..küçük kız cordelia -sahane bir kiz olmasiyla birlikte-böyle bir saçmalığı reddeder. tabii ki babası tarafından reddedilir fakat olaya şahit olan fransa kralı karakterine ve güzelliğine hayran olup onunla evlenmeye karar verir.gerci bu baglamda fransa kralinin orada aile meselelerinin icinde ne aradigi bir muammadir..lear çok kısa bir süre sonra sahip olduğu gücü dağıtınca elinde hiçbir şey kalmayacağını öğrenecektir, kendisini sonu delilikle biten korkunç olaylar bekler. kücük kizin kiymetini bilir falan.. cok heyecanlidir..macbeth hamlet derken tempest i atlamisiz..
insan kral olsun, iki ihanet üç beş entrikayla karşılaşınca bu kadar kafayı yeyip delirsin, kanaatimce olacak iş değildir. entrikaya bu kadar hazırlıksız bir kişinin onca yıl krallık yapabilmesi, kızlarına yönetimi devredecek yaşa gelene kadar yaptığı onca yıllık krallıkta hiç ihanet ve entrikayla karşılaşmamış olması mümkün değildir. şekspir bizi yiyo gibi sanki. zaten hamlet hamlet dedikleri de aynı şekilde aile içi bir ihanetten kafayı üşüten bir oğul değil miydi? anladığım kadarıyla bu şekspir zamanında karallar kraliçeler, soylular moylular pek bir ahlaklı, pek bir onurlu, bir o kadar da narin ve duygusalmışlar ki saray entrikaları çok çok acayip durumlar olduğundan entrikayla karşılaşan zavallı kralcıklar prensçikler çıldırıp deliriveriyorlarmış, bu durumlar üzerine de destanlar yazılıyormuş. yahut da belki o dönemde de her zaman olmuş olduğu gibi herkes birbirinin gırtlağını kesiyordu ama dönemin paradigması itibariyle bundan söz etmek tabuydu, şekspir de bu tabuyu delirme melirme ayağına dilegetirmeye çalışan siyasi bir cengaverdi. yahut da belki tabu mabu değildi, herşey aleniydi ama dönemin ideolojisi itibariyle şekspir böyle şeyler adamı delirtir, aman ha yanaşmayın mealinde propaganda yapan ucuz bir popülistti. ben ne biliyim amınakoyyim, hiç şekspir okumadım ki. ;)




Bu arada 2009 yılında filme çekilecek olan oyun.ben imdb'nin yalancısıyım ama umarım imdb yalancı çıkmaz.http://www.imdb.com/title/tt1235140/

1 yorum:

ultras_bayraz dedi ki...

abi sizle irtibata geçmek istiyoruz yabancı deiliz sizin peşinizdeyiz:D

benim msn adresim poyrazpower@hotmail.com

bana ulaşmanızı beklicem..